Author picture

Dit bericht is gepubliceerd door WholeFiber

Bij stoelgangproblemen gebruiken veel mensen psylliumvezels. Maar wat is het verschil tussen psylliumvezels en WholeFiber? We zetten het in dit artikel voor je op een rijtje.

Wat zijn psylliumvezels?

Psylliumvezels (vlozaad) bestaan uit de zaadhulzen van de Plantago, een eenjarige plant die voornamelijk in India en Pakistan groeit. Psylliumvezels hebben nagenoeg geen geur en smaak. Ze kunnen veel water opnemen en daarmee wel veertigmaal in volume toenemen.
Wanneer je aan psylliumvezels water toevoegt vormt zich binnen no time een dikke gel-achtige substantie door de wateroplosbare vezels of ‘slijmstoffen’ die ze bevatten.
Psylliumvezels werken als een mild laxeermiddel, ze maken de ontlasting zachter door de toename van vocht.
De ontlasting zelf wordt ook volumineuzer en oefent daardoor druk uit op de darmwand, wat zorgt dat de ontlasting sneller door de darm beweegt.
Psylliumvezels kan je als poeder of capsules innemen. Ook kan je het toevoegen als bindmiddel in (glutenvrije) broden, koekjes enz.
Veel supplementen voor de stoelgang die je bij de drogist vindt zijn op basis van psylliumvezels zoals het middel Metamucil.

 

Wat is WholeFiber?

WholeFiber is, zoals de naam al zegt, een gedroogde groente die 4 soorten intacte vezels bevat. WholeFiber bestaat voor 100% uit gedroogde witlofwortel (chicoreiwortel), een groente die van nature al rijk is aan vezels. WholeFiber bevat 85 gram vezels per 100 gram, terwijl de meeste groenten  2-4 gram vezel per 100 gram bevatten.
In WholeFiber zitten 4 soorten fermenteerbare  (prebiotische) vezels die een positief effect hebben op de darmbacteriën en daarmee onze gezondheid, namelijk inuline, pectine, cellulose en hemi-cellulose.
Fermenteerbare vezels komen van nature voor in onder andere groenten, fruit en peulvruchten en worden door bacteriën in de dikke darm gebruikt als voedingsbron (fermentatie).
Gunstige darmbacteriën breken deze fermenteerbare vezels af, waarbij gunstige stoffen voor je (darm) gezondheid vrijkomen waaronder butyraat.
De groei en activiteit van gunstige darmbacteriën wordt bevorderd door het eten van fermenteerbare vezels.
Witlofwortels bevatten naast fermenteerbare vezels ook polyfenolen, mineralen en een beetje eiwit.
De witlofwortels voor WholeFiber worden geteeld op Hollandse bodem en daarna zorgvuldig gedroogd  tot knapperige ‘cubes’ die je makkelijk kan toevoegen aan elke maaltijd.

 

WholeFiber versus Psylliumvezels

Psyllium

Het verschil tussen WholeFiber en Psylliumvezels zit hem in de soort vezel en de effecten daarvan op de (darm) gezondheid. In Psyllium zit maar 1 soort vezel en deze is niet-fermenteerbaar, wat betekent dat gunstige darmbacteriën deze vezels niet kunnen gebruiken als voedingsbron met alle positieve invloeden op de darmflora van dien (prebiotica). De niet- fermenteerbare vezels in psylliumzaden trekken voornamelijk water aan en vergroten zo het volume van de stoelgang en versnellen de passagetijd daarvan. Psylliumvezels worden gebruikt bij (regelmatige) verstoppingsklachten in de darmen.

WholeFiber

WholeFiber is een groente met een positief effect op de stoelgang en darmgezondheid. Het bevat een combinatie van niet-fermenteerbare vezels én fermenteerbare of wel prebiotische vezels wat meerdere gezondheidsvoordelen oplevert. Het trekt niet alleen water aan in de darm en verbetert zo de stoelgang, het grote gehalte aan fermenteerbare vezels versterkt daarnaast de darmflora met meer voordelen voor de (darm)gezondheid waaronder:

  • Betere controle & preventie van diabetes type 2
  • Gewichtscontrole
  • Versterken van het immuunsysteem
  • Versterken darmbarrière

 

 

Conclusie:

De ene vezel is niet persé beter dan de ander. Voor een goede darmwerking heb je zowel niet-fermenteerbare vezels nodig als fermenteerbare (prebiotische) vezels. Door gezond en gevarieerd te eten met voldoende volkoren producten zoals bijvoorbeeld zilvervliesrijst, havermout, boekweit en quinoa en elke dag een flinke portie groenten en fruit krijg je een mooie mix van vezels binnen.

Wil je daarnaast iets extra’s gebruiken dan heeft WholeFiber de voorkeur, je krijgt daarmee beide type vezels binnen en verbetert dus niet alleen je stoelgang maar je lichaam profiteert van meerdere positieve effecten. Deze effecten van WholeFiber op de (darm)gezondheid zijn onderzocht in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, lees daar meer over in onze whitepaper.

Bestel gemakkelijk en snel jouw WholeFiber witlofwortel vezel.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]