Author picture

Dit bericht is gepubliceerd door WholeFiber

Wat maakt WholeFiber anders dan andere vezelpreparaten

Als je op zoek bent naar een product met vezels dan kun je tegenwoordig kan je kiezen uit vele varianten. Vezels worden vaak geadviseerd en gebruikt bij obstipatie om de stoelgang te verbeteren. Maar waar doe je goed aan, zit er verschil tussen de verschillende soorten vezels die ze bevatten? Wat maakt WholeFiber anders? In dit artikel duiken we er dieper op in.

Wat maakt WholeFiber anders

 

Wat zijn vezels eigenlijk?

Vezels komen van nature voor in de celwanden van plantaardige producten zoals groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten en zaden. Je dunne darm kan vezels niet verteren en daardoor komen ze terecht in de dikke darm. Vezels vallen onder de koolhydraten maar leveren geen energie aan je lichaam. Wel zijn vezels ontzettend belangrijk voor een gezonde spijsvertering en je gezondheid in het algemeen. Vezels staan er vooral om bekend obstipatie te verhelpen maar hebben nog tal van anders gezondheidsvoordelen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels voor een volwassen vrouw is 30 gram, voor een man is dat 40 gram.

Verschillende soorten vezels

Niet alle vezels zijn hetzelfde, er zijn verschillende type vezels met ook weer hun eigen effecten op je spijsvertering en gezondheid.

Niet fermenteerbare vezels

De naam zegt het al dit type vezels wordt niet gefermenteerd in de darmen, ze passeren onveranderd door je darmen. Niet- fermenteerbare vezels vind je onder andere in: volkorenbrood, bruine rijst, zilvervliesrijst, havermout en zemelen. Ook psylliumvezels die in veel vezelpreparaten zitten waaronder Metamucil vallen onder de niet- fermenteerbare vezels.

Fermenteerbare vezels

Fermenteerbare vezels dienen in de dikke darm als voedingsbron voor bacteriën die deze vezels omzetten (fermenteren) in allerlei gunstige stoffen.
Fermenteerbare vezels zitten onder andere in: groenten, fruit en peulvruchten zoals: artisjokken, witlof, witlofwortel, asperges, linzen en bananen.

WholeFiber werking

Verschillende effecten vezels

Niet-fermenteerbare vezels

De meeste voedingsmiddelen bevatten een combinatie van niet -fermenteerbare en fermenteerbare vezels. Beide type vezels hebben verschillende effecten op de spijsvertering en gezondheid.

Niet- fermenteerbare vezels zoals in volkorenbrood trekken voornamelijk vocht aan in de dikke darm en houden dit vast. Ze zorgen daardoor dat de stoelgang meer volume krijgt en makkelijker door de darm beweegt.
De meeste vezelpreparaten die verkrijgbaar zijn maken gebruiken van dit type vezels. Ze bevatten dan bijvoorbeeld psylliumvezels, tarwevezels of glucomannan.

Fermenteerbare vezels

Fermenteerbare vezels worden door de darmbacteriën gebruikt als voedingsbron en vallen daarmee onder de prebiotica. Gunstige bacteriën in de dikke darm fermenteren deze vezels en zetten ze op in allerlei goede stoffen voor de gezondheid waaronder butyraat.
Butyraat heeft meerdere belangrijke gezondheid bevorderende effecten in de darmen en de rest van het lichaam. Zo is het van belang voor een gezonde darmwand.

Fermenteerbare vezels verbeteren de stoelgang en de samenstelling van de darmflora waardoor deze meer gunstige bacteriën gaat bevatten. Dit type vezels zorgt ook voor een vermindering van het hongergevoel en heeft een positief effect op de bloedglucosespiegel. Ze dragen bij aan de controle en preventie van diabetes type twee.

Vezelgehalte WholeFiber

Dit maakt WholeFiber anders dan andere vezelproducten

  • Fermenteerbare vezels
  • Makkelijk in gebruik
  • Meer gezondheidsvoordelen dan alleen verbetering stoelgang
  • Naast verbetering stoelgang ook verbetering microbioom/darmgezondheid
  • Wetenschappelijk onderbouwd

Fermenteerbare vezels

In tegenstelling tot de meeste vezelpreparaten bevat WholeFiber fermenteerbare vezels van een natuurlijke bron; de witlofwortel. Witlofwortel bevat maar liefst 85% fermenteerbare vezels en is daarmee de rijkste natuurlijke bron van prebiotische vezels. De witlofwortel voor WholeFiber komt van Hollandse bodem en wordt zorgvuldig gedroogd en verwerkt zodat alle vezels intact blijven.

Makkelijk in gebruik

WholeFiber is in tegenstelling tot andere prebiotica supplementen makkelijk in gebruik. Geen gedoe met sachets of het innemen van capsules. Het is lekker knapperig en je strooit het makkelijk over je yoghurt, smoothies, salades en nog veel meer! Ontdek onze heerlijke recepten.

gezond eten voor je darmen

Meer gezondheidsvoordelen dan alleen beter stoelgang

WholeFiber draagt bij aan een regelmatige stoelgang die makkelijk komt, maar dat is niet het enige! Doordat de prebiotische vezels de darmflora verbeteren geeft het nog veel meer gezondheidsvoordelen dan andere vezelpreparaten. Het zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel, helpt bij het afvallen, ondersteunt een positieve stemming en stimuleert de aanmaak van butyraat.

Lees hier: 5 redenen om meer prebiotica te eten.

Wetenschappelijk onderbouwd

Na de gezondheidsvoordelen van WholeFiber zijn meerdere onderzoeken gedaan en ook lopen er op dit moment studies. Met resultaat!  Download onze whitepaper met de verschillende wetenschappelijke studies en hun positieve uitkomsten. 

wholefiber werking