Wat is: WholeFiber en prebiotische vezels

WholeFiber is een gedroogde witlofwortel van 100% groente en bevat een unieke combinatie van prebiotische vezels – in de hele plantcel. WholeFiber bevat liefst 85 gram vezel per 100 gram. 

In het gemiddelde westerse dieet komen we dagelijks 10-15 gram vezels tekort. De aanbevolen hoeveelheid voor vrouwen is 30 en voor mannen 40 gram vezels per dag. Het belang van gezonde microbioom (darmflora) en de link van consumptie van prebiotische vezels met gezonder microbioom worden steeds bekender.  WholeFiber kan worden gebruikt voor iedereen die meer prebiotische vezels wil eten en/of verbetering wil zien op de gezondheid (gluten intolerantie, darmproblemen, stoelgang, mensen met obstipatie, diabetes mellitus of een voorstadium, overgewicht). WholeFiber past in een allergenen en glutenvrij dieet.  Zowel kinderen als volwassenen gebruiken WholeFiber en zijn enthousiast over het effect. 

Prebiotische vezels komen van nature in groente voor, variërend van 0.6 tot 4.9 gram vezel per 100 gram. Gedroogde witlofwortel (WholeFiber) bevat maar liefst 85 gram prebiotische vezels per 100 gram. Andere producten die prebiotische vezels bevatten, zijn: artisjok, knolfook, ui, prei, banaan, witlof, tomaten, asperges, linzen, afgekoelde aardappelen, havermout, zoete aardappel, pompoen en schorseneren. 

WholeFiber scoort met de 85 gram/100 gram het hoogst en bevat een unieke combinatie van gezonde (prebiotische) vezels.  

WholeFiber wordt geteeld door zorgvuldig geselecteerde akkerbouwers in Flevoland in Nederland. Team WholeFiber draagt zorg voor het hele proces: aanlevering van het zaad, teeltbegeleiding, oogstbegeleiding, wassen en verwerking tot knapperige stukjes witlofwortel.  

WholeFiber is puur natuur en FSSC 22000 gecertificeerd, dit is een internationaal erkende voedselveiligheids certificering.  

WholeFiber bevat vier verschillende soorten prebiotische vezels, namelijk inuline, pectine, hemi-cellulose en cellulose. Omdat we de hele wortel gebruiken zijn deze vezels nog aanwezig in hun natuurlijke vorm (in de plantencellen). Dit heeft een positief effect op het de darmgezondheid.  

WholeFiber bevat 85 gram vezels per 100 gram. Dat is erg hoog, zeker vergeleken met andere vezeltoppers (pistachenoten: 9,5 g vezels per 100 g, volkorenbrood (6,7 g vezels per 100 gram, bruine bonen, 7,5 gram vezels/100 g, kiwi 2,3 g vezels per 100 g). Ook bevat WholeFiber prebiotishe vezels – goed voor een gezonde darmflora. 

De officiële definitie van prebiotisch is dat het een stof is die selectief gebruikt wordt door de goede darmbacteriën in de darmen van mensen en wat gezondheidsvoordelen brengt. Een verandering van darmbacterie samenstelling is alleen niet voldoende om in aanmerking te komen als prebiotisch, er moet ook een ander gezondheidsvoordeel zijn zoals een verbetering van stoelgang of bloedsuikerwaarden. Deze effecten hebben vaak wel te maken met die verandering in de darmbacteriën. 

Vezels, ook wel voedingsvezels genoemd, zijn koolhydraten die vooral afkomstig zijn uit de celwanden van planten (zoals groente en fruit). Vezels worden niet verteerd in ons lichaam, maar worden gebruikt (gefermenteerd) door de bacteriën in onze dikke darm. Met name bij de fermentatie van prebiotische vezels worden goede stofjes geproduceerd, zogenaamde korte ketenvetzuren zoals butyraat. Deze korte ketenvetzuren brengen gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals het verbeteren van de darmbarrière, stoelgang en bloedsuikerwaarden.  

Gezondheidseffecten van WholeFiber

WholeFiber is een groente rijk aan prebiotische vezels. WholeFiber heeft een positief effect op de stoelgang, darmbacteriesamenstelling, bloedglucosewaarden, verzadiging (hongergevoel), immuunsysteem en helpt om een gezond gewicht te behouden.  

WholeFiber is een voedingsbron voor de juiste bacteriën in de dikke darm, daardoor stijgt de darmbacteriesamenstelling. Deze gunstige darmbacteriën produceren korte ketenvetzuren zoals butyraat. Butyraat is voeding voor de cellen in de darmwand, versterkt de darmbarrière en de weerstand.  

WholeFiber trekt water aan en bind deze aan de ontlasting en zorgt ervoor dat de darmbewegingen beter verlopen. De ontlasting wordt vaak beter van consistentie (zacht maar niet te los) en de ontlastingsfrequentie verbeterd.

Ja, wetenschappelijk onderzoek met mensen met prediabetes is gevonden dat WholeFiber de variatie in bloedglucose waarden verminderd; deze worden dus stabieler wat positief is. Sowieso is het voor mensen met type 2 diabetes goed om groente en vezels te eten. 

WholeFiber zorgt ervoor dat de pieken en dalen in de bloedglucose minder groot worden en dat deze dus stabieler blijven.   

WholeFiber trekt water aan en bind deze aan de ontlasting en zorgt ervoor dat de darmbewegingen beter verlopen. De ontlasting wordt vaak zachter (maar geen diarree) en soepeler. Het kan zijn dat u meer last heeft van winderigheid, dit heeft te maken met dat de prebiotische vezels gefermenteerd worden door de darmbacteriën en daarbij kan gas vrijkomen. Het is dus eigenlijk een goed teken! In labmodellen hebben we gezien dat bij de fermentatie van WholeFiber minder gas vrij komt dan andere prebiotische vezels. Daarnaast moeten bij sommigen de darmen even wennen aan meer prebiotische vezels dat kan een of twee weken duren. 

Soms moeten de darmen even wennen bij de start van gebruik WholeFiber. Dit merk je dan aan een opgeblazen gevoel en wat meer winderigheid. Mocht je gevoelige darmen hebben, dan adviseren we eerst twee weken te starten met dagelijks 1-2 eetlepels WholeFiber. Na twee weken zijn de darmen gewend, je kan dan dagelijks 2-3 eetlepels WholeFiber gebruiken.  

Mensen met PDS zijn erg verschillend en ook hun klachten en waar ze op reageren verschilt erg per persoon. Het is lastig om hier een eenduidig advies in te geven. We adviseren mensen met buikklachten om met een lage dosering (1 eetlepel) te starten en te kijken hoe de buik hierop reageert. Indien dit goed gaat, kan de dosering worden verhoogd naar 2-3 eetlepels. 

Gebruik van WholeFiber en leefstijl

Per dag adviseren we 2-3 eetlepels (10-15 gram) te gebruiken. 

WholeFiber kan makkelijk worden toegevoegd aan iedere maaltijd, bijvoorbeeld door de yoghurt of over de maaltijd, salade of soep. Daarnaast kan het ook door gerechten heen worden verwerkt. WholeFiber kan natuurlijk ook zo los worden gegeten. In onze social media delen we maandelijks een recept met WholeFiber. 

Er is geen maximale hoeveelheid, de tolerantie van WholeFiber is goed. In onderzoek hebben deelnemers 30 gram WholeFiber per dag gebruikt, dit werd goed getolereerd en is veilig. 

Recepten met WholeFiber zijn te vinden op onze website. Regelmatig posten we nieuwe recepten en inspiratie op onze social media. 

De meeste mensen gebruiken WholeFiber door dit toe te voegen aan hun yoghurt/kwark. Dit wordt vaak gegeten met (zelfgemaakte) muesli of cruesli, waar WholeFiber aan wordt toegevoegd. Maar je bent natuurlijk vrij om het te gebruiken zoals je wilt.  

WholeFiber is gedroogd en onbeperkt houdbaar, we hebben een shelflife van minimaal 4 jaar vastgesteld met ons kwaliteitsteam. WholeFiber kan het beste droog bewaard worden. 

Ja, WholeFiber is 100% groente en plantaardig en past binnen een vegetarisch en vegan eetpatroon. 

Ja, WholeFiber is gluten- en lactose vrij. 

WholeFiber is allergenen vrij en bevat geen (sporen van) glutenbevattende granen, rogge, gerst en haver, ei, vis, pinda, noten, sesamzaad, soja, melk (inclusief lactose), schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sulfiet of lupine. 

Bij het ketogeen dieet bestaat vaak 5-10% van het eetpatroon uit groente en fruit. Omdat WholeFiber 100% groente is, past het daarom prima in het ketogeen dieet.  

Ja WholeFiber past prima in een laag koolhydraat dieet. Bij een koolhydraat arm dieet eet je vaak tussen de 50 en 130 gram koolhydraten per dag. Groente mag daarbij gewoon gegeten worden. Omdat WholeFiber 100% groente is, past het daarom prima in een laag koolhydraat dieet.  

WholeFiber bevat inuline, wat een FODMAP is. Echter heeft onderzoek aangetoond dat WholeFiber langzamer door de darmen wordt verteerd en er minder gas vrijkomt, waardoor het vaker beter verdragen wordt. Advies is om bij buikklachten rustig te beginnen met WholeFiber en te kijken hoe dit wordt verdragen.

WholeFiber is een gedroogde groente en veilig voor gebruik. Er is echter geen onderzoek gedaan naar zwangere vrouwen en de witlofwortel. Het advies is om WholeFiber te gebruiken met mate tijdens de zwangerschap. 

In WholeFiber zit 4-5mg ijzer per 100 gram product.

Kopen van WholeFiber

WholeFiber is in Nederland en Belgie te koop via onze webshop en via bol.com.  

Ook wordt WholeFiber verkocht door dietisten en therapeuten en is het te koop bij een groeiend aantal (gezondheids)winkels in Nederland. 

Steeds meer diëtisten en therapeuten bieden WholeFiber aan, maar momenteel is dat nog een kleine groep. Als jouw diëtist of therapeut WholeFiber wil aanbieden, laat hem of haar dan contact opnemen met WholeFiber via:info@wholefiber.nl

In steeds meer winkels is WholeFiber te koop, online bestellen is handig en snel maar mocht je liever in een winkel kopen neem dan even contact op en geef door waar je woont via: info@wholefiber.nl

Meer over WholeFiber

Door de darmflora te versterken kun je darmproblemen oplossen en voorkom je herhaling van klachten. Een dagelijks tekort aan vezels kan namelijk lijden tot zogenoemde welvaartsziekten, zoals overgewicht, chronische buikklachten, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en meer. 

Wij geloven sterk in de kracht van gezonde darmen. Een gevarieerde darmflora is de sleutel voor een een goede gezondheid en welzijn. Daarom gaan we met WholeFiber back to the roots met onze natuurlijke en duurzame geteelde witlofwortel. Met WholeFiber maken we het voor iedereen makkelijk om voldoende vezels binnen te krijgen en deze gezondheidsproblemen op natuurlijke wijze terug te dringen.